W dzień imienin Andrzeja, dla podtrzymania tradycji andrzejkowych bawiliśmy się i wróżyliśmy. Wróżby nie dotyczyły zamążpójścia, lecz były związane z przyszłością szkolną i rodzinną dzieci na rok następny- do andrzejek przyszłego roku.
Listopad gdy już kończy dzień
I gwiazdka się pokaże.
Spotkamy się przy blasku świec
Tak jak tradycja każe.
Zaszczeka pies, gęś złapie ser
I buty staną w rzędzie.
Na wodę wosk wyleje się
I tajemniczo będzie.
Niech dzień ten obieca nam
chwile piękne i los nowy.
Niech spełnią się najlepsze z wróżb
w ten dzień andrzejkowy.
Na początku zajęć uczniowie obejrzeli film edukacyjny "Karolek i andrzejki". Dzieci dowiedziały się, jakie tradycje są związane z tym obrzędem.
Przy wspólnym stole uczniowie rozwiązywali andrzejkowe zadania na kartach pracy i brali udział w zabawach i wróżbach andrzejkowych, które sami przeprowadzali.
Była wróżba z serc, podczas której uczniowie poznali imiona nowych kolegów, koleżanek. Wróżba z kart dotyczyła miłych, niespodziewanych wydarzeń w najbliższym czasie. Wróżba z butów wskazała ucznia, który z najlepszymi ocenami wejdzie w nowy rok w drugiej klasie. Podczas wróżby z kubeczków dzieci losowały przedmioty: kostkę,
cukierka, klucz, pieniążek. Jeśli
dziecko wskazało kostkę to rzucało nią i odczytywało, jakie oceny będzie otrzymywać w przyszłości najczęściej, cukierek- to słodkie życie, klucz zaś rychła wyprowadzka,
pieniążek – bogactwo.
Podczas wykonywania kart pracy dzieci odnajdywały drogę wróżki do szklanej kuli, wykazywały się spostrzegawczością łącząc w pary takie same klucze, sprawdzały, jaki kształt ma wróżba z wosku kolorując pola z samogłoskami na czerwono, a ze spółgłoskami na niebiesko, wyszukiwały różnic na obrazkach, podpisywały przedmioty - symbole andrzejkowe, rozwiązywały andrzejkowe SUDOKU.
To był wesoły i udany dzień. Wszyscy z przymrużeniem oka traktowaliśmy znaczenie wróżb.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz